Reklamacje - poznaj swoje prawa
Reklamacje - poznaj swoje prawa

Konsument to osoba, która na własny użytek nabywa dobra i usługi. Jest ona chroniona przez prawo, które daje nam możliwość reklamowania. Na straży tego prawa stoi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, interweniujący w przypadkach łamania prawa. O jego interwencjach, jak również o polskich aktach prawnych związanych między innymi z ochroną konkurencji i ochroną konsumentów, możesz przeczytać na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.

Jakie masz prawa?

Reklamację masz prawo zgłosić w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru oraz roku od wykrycia wady. Wyjątkiem są nieruchomości, których okres rękojmi wynosi pięć lat, produkty z oznaczeniem daty zużycia (np. szampon, jogurt, leki) oraz produkty używane, których okres rękojmi sprzedawca może ograniczyć do roku, jednak ma on obowiązek poinformować o tym konsumenta przed zawarciem umowy. Jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wadę towaru, konsument ma prawo reklamować towar bez względu na czas od zakupu towaru. Sprzedawca ma czternaście dni roboczych na rozpatrzenie reklamacji, jeżeli w ciągu tego czasu konsument nie dostanie odpowiedzi, reklamacja jest uznana. Produkt przeceniony również można reklamować, pod warunkiem, że nie jest reklamowana wada przez którą produkt był przeceniony. Sprzedawca nie może odesłać konsumenta z reklamacją do producenta. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę produktu na nowy, okres gwarancyjny zaczyna się na nowo. Konsument nie ma obowiązku zatrzymania ze sobą oryginalnego opakowania produktu (np. pudełka po butach).

Co można reklamować?

Reklamować można towar uszkodzony (np. niedziałający przycisk w telefonie, rozrywający się szew w bluzce), towar niekompletny (np. książka bez kilku kartek), nie nadający się do użytkowania (np. niepiszący długopis), nie spełniający oczekiwań (np. pasta do zębów, która miała je wybielić w 12 dni, jednak ich nie wybieliła).

Jak złożyć reklamację?

Najlepszą formą jest złożenie pisemnej reklamacji z potwierdzeniem jej przyjęcia przez sprzedawcę. Zazwyczaj sklepy mają gotowy kwestionariusz, który powinien zawierać : datę zakupu towaru i jego reklamacji, dane kupującego, opis towaru oraz jego niezgodności z umową oraz żądanie, w jaki sposób chcemy otrzymać rekompensatę. Może to być naprawa produktu, wymiana produktu na ten sam model lub inny, zwrot pieniędzy. Wybór żądania jest zależny od konsumenta, sprzedawca może zasugerować jego zmianę w sytuacji, gdy dana forma jest niemożliwa do zrealizowania np. produkt nie jest już w sprzedaży. Sprzedawca ma obowiązek pokryć koszty dostarczenia produktu (np. przesyłka). Reklamacje można również złożyć telefonicznie lub przez e-mail. Do reklamacji potrzebny jest dowód zakupu, który nie koniecznie musi być paragonem. Może to być również wyciąg z karty, świadek, bądź nawet taśma z kamery.

Brak przyjęcia reklamacji – co dalej?

Jeżeli reklamacja została odrzucona, powinna mieć podany powód od którego można się odwoływać. Wymagana jest przy odrzuceniu ocena rzeczoznawcy. Jeżeli sklep nie chce przyjąć reklamacji lub łamie jej warunki, powinniśmy zaistniałą sytuację zgłosić. O bezpłatną pomoc możemy ubiegać się w instytucji rzecznika konsumentów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here